Twijfel je over hoeveel je moet uitgeven aan Facebook-advertenties?
Maak je geen zorgen!
Dit artikel geeft een antwoord op die vraag.
We zullen wat elementaire wiskunde moeten doen, maar niets te moeilijk.
Als we klaar zijn, kun je zelfverzekerd en duidelijk een Facebook-advertentiebudget samenstellen.
Hoe u kunt stoppen met geld verspillen aan Facebook-advertenties
Ik gebruik een Facebook-advertentieset als voorbeeld om de volledige procedure te illustreren. We berekenen uw totale marketingbudget door achteruit te werken.
Het hele proces is onderverdeeld in zeven basisstappen:
- Leg de doelen van uw Facebook-campagne uit.
- Begin met achteruit werken.
- Bepaal de grootte van je ideale publiek.
- Bereken het aantal opnamen dat u wilt bereiken.
- Bereken uw CPM.
- Bereken de kosten per advertentieset.
- Om je volledige campagnebudget te berekenen, tel je al je advertentiesets bij elkaar op.
Klaar? Laten we dit feest beginnen.
1. Formuleer je doelen
Bij het berekenen van uw advertentiebudget is dit de meest cruciale fase.
Waarom?
Omdat TANGIBLE-doelen u in staat stellen te bepalen hoeveel een redelijk bedrag is om uit te geven om uw doelen te bereiken.
Het is niet alleen nuttig voor u, maar het helpt uw organisatie ook bij het nemen van managementbeslissingen (zoals hoeveel geld u volgend kwartaal aan Facebook-marketing moet toewijzen).
- Productverkoop gedurende een bepaalde periode
- Het aantal gegenereerde leads
- Plaats een reactie op een cruciaal marketingbericht.
- Tijdens de campagne is het aantal nieuwe fans
- Reacties op een bepaald aanbod
- Weergaven van een essentiële promotievideo RSVP’s voor een evenement
Hier zijn enkele voorbeelden van doelen voor Facebook-advertentiecampagnes:
2. Begin met achteruit te gaan.
Als ik zeg “werk achteruit”, bedoel ik dat je onderaan moet beginnen en stap voor stap achteruit moet werken in je conversieproces.
Stel dat uw doel voor uw campagne is om 300 producten te verkopen. Wat is de eerste fase in het verkoopproces?
Laten we doen alsof het bedoeld is om leads te genereren. Als uw verwachte conversieratio 30% is, heeft u ongeveer 1.000 leads nodig om uw doel van 300 verkopen te bereiken.
Rechts?
We hebben het over abonnees van e-maillijsten als we het hebben over Facebook-leads. Aangepaste doelgroepen moeten worden gebruikt om de mensen op deze e-maillijsten te targeten.
Als u leads wilt maken, geeft u een link in uw advertentie op die hen doorverwijst naar een speciale bestemmingspagina of een pagina op uw website waar ze zich kunnen aanmelden met hun e-mailadres.
Het aanbieden van een eBook of een rapport in ruil voor een e-mailadres is een techniek om dergelijke leads te genereren (lijstabonnementen). Ik zal niet in detail treden omdat dit niet de focus is voor vandaag.
Is dat alles?
Idealiter zou je achteruit moeten werken totdat je de top van je Facebook-marketingtrechter bereikt.
Sommige marketeers kiezen ervoor om consumenten te targeten met Facebook-advertenties en proberen een directe verkoop te maken. Dat is mogelijk, maar, zoals Jon Loomer lang heeft volgehouden, op de lange termijn niet succesvol.
In plaats daarvan gebruik ik de volgende eenvoudige maar effectieve Facebook-verkooptrechter: Facebook-mensen die voor jou relevant zijn > Fans > Leads > Klanten
Terugwerkend kom ik op de volgende advertentiecampagnes:
Pagina ‘Vind ik leuk’-campagne om Facebook-gebruikers om te zetten in pagina-fans om een lijst op te bouwen om fans om te zetten in leads
Om ze om te zetten in klanten, start u een websiteconversiecampagne.
Vanaf nu concentreer ik me alleen op de derde campagne, maar u moet de procedure voor uw andere campagnes herhalen voordat u een algemeen advertentiebudget kunt opstellen.
3. Meet de grootte van je ideale publiek.
In het laatste deel hebben we ons als doel gesteld om 300 producten te verkopen. We hebben 1.000 leads nodig als we een conversieratio van 30% willen behalen.
Hoe groot van een Facebook-publiek moet ik targeten om 1.000 leads te krijgen?
Er zijn verschillende variabelen voor Facebook, waaronder:
- Hoeveel mensen gaan mijn advertentie opmerken?
- Hoeveel leden van de doelgroep zijn er op een bepaalde dag op Facebook?
- Wat als Facebook ze mijn advertenties laat zien en ze het niet merken?
Wat zou een geschikte advertentiefrequentie zijn om meer aankopen te doen als ik niet zou kunnen bepalen hoe vaak mijn advertenties aan elke persoon worden weergegeven?
Het stellen van grenzen en het maken van schattingen wordt op dit punt van cruciaal belang:
- Hoe lang blijft deze advertentiecampagne actief?
- Hoe waarschijnlijk is het dat leads op Facebook aanwezig zijn tijdens mijn campagne?
- Hoe waarschijnlijk is het dat Facebook de advertentie aan mijn doelgroep zal tonen?
- Hoe lang blijft deze advertentiecampagne actief?
Zal het voor twee weken, een maand of zes maanden zijn?
Het meest essentiële om te onthouden is dat u hier NIET de volledige lengte van uw marketingcampagne MOET gebruiken, maar eerder hoe lang u van plan bent dit DEEL van de campagne uit te voeren.
In de rode vlek vult u de cijfers in die op uw zaak van toepassing zijn.
In dit geval heb ik de conversieperiode van de campagne (totale tijd minus de tijd besteed aan het verdienen van vind-ik-leuks en leads) gebruikt als de campagneduur.
Is het waarschijnlijk dat ten minste een deel van mijn doelgroep Facebook zal gebruiken tijdens deze campagne?
U moet de kans inschatten dat uw lead tijdens uw volledige advertentiecampagne ten minste één keer op Facebook aanwezig is, als u eenmaal weet hoe lang u uw websiteconversiecampagne zult uitvoeren om leads in verkopen om te zetten.
Als u drie maanden lang dezelfde online conversiecampagne uitvoert, kunt u verwachten dat 99 procent van uw doelgroep zich minimaal één keer bij hun account aanmeldt.
Hier is een tabel met schattingen van het percentage van je publiek dat Facebook in de loop van één tot negentig dagen minstens één keer zal bezoeken:
Als u een goed begrip heeft van uw doelgroep, kunt u deze percentages aanpassen om beter bij hun profiel te passen.
Is het waarschijnlijk dat Facebook mijn advertentie aan de juiste mensen laat zien?
Sommigen van u denken waarschijnlijk vooruit en vragen zich af of uw advertentie wordt gezien door uw demografische doelgroep wanneer ze online zijn op Facebook.
Hier komen we tot de kern van hoe een advertentiecampagne werkt. Hoewel het belangrijk is om rekening te houden met deze problemen en de beperkingen van advertentieplanning te erkennen, moet u er bij het berekenen van uw advertentiebudget meestal van uitgaan dat uw advertentie wordt gezien door uw doelgroep wanneer deze online is.
Als u zich niet op uw gemak voelt met deze veronderstelling, kunt u een percentage gebruiken dat u wel bent, zolang u dit met sterke argumenten kunt rechtvaardigen en aan uw managementteam of klant kunt uitleggen.
- Campagneduur van 3 maanden
- De doelgroep is zeker minimaal één keer online.
- Facebook heeft 100% kans om uw advertentie te tonen.
Zijn 1.000 leads voldoende? Als u een campagne van drie maanden uitvoert, is het antwoord waarschijnlijk ja.
Als u de berekening strikt volgt, kunt u verwachten dat u 10 extra leads krijgt om rekening te houden met de voorspelde daling van het aantal weergaven met 1%: (1.000 leads/99 procent)/100 procent = 1.010 leads.
Hoe meer leads je nodig hebt, hoe korter je campagne zal zijn.
Hetzelfde principe kan ook worden toegepast op de andere twee campagnes:
- genereren van leads (om te bepalen hoeveel fans je nodig hebt)
- Vind deze pagina leuk (om te bepalen hoeveel mensen je moet targeten in termen van lookalike, aangepaste website-doelgroepen, targeting op interesses, enz.)
- Bereken het aantal opnamen dat u wilt bereiken.
Advertentiefrequenties moeten worden gebruikt om het aantal doelvertoningen te berekenen.
Wat is de gemiddelde advertentiefrequentie, gezien de lengte van mijn campagne?
Het spijt me u te moeten zeggen, maar de gemiddelde adverteerders kunnen de advertentiefrequentie op Facebook maar beperkt beheren.
U kunt uw advertentiefrequentie tot één beperken door gebruik te maken van de biedoptie ‘Dagelijks uniek bereik’, maar er zijn geen extra mogelijkheden.
Daarom is het berekenen van een geschatte gemiddelde frequentie essentieel om uw advertentiebudget te bepalen.
Ik heb een basistabel gemaakt met gemiddelde frequenties waarvan ik heb gemerkt dat deze vaak zijn gekoppeld aan de lengte van mijn campagnes.
Deze cijfers kunnen voor u verschillen, maar aangezien we ze alleen gebruiken om een acceptabel advertentiebudget te berekenen, is nauwkeurigheid niet zo cruciaal als het hebben van een goede onderbouwing.
Om door te gaan met dit scenario, laten we zeggen dat u gedurende een campagne van drie maanden kijkt naar een gemiddelde frequentie van 10 tot 15 weergaven per lead.
Met een doelgroep van 1000 leads en schattingen van de advertentiefrequentie van 10 tot 15 per maand gedurende drie maanden, moet u streven naar een totaal aantal advertentievertoningen van 10.000 tot 15.000 per maand (leads x frequentie).
OPMERKING: voor dezelfde lengte kunnen sommigen van u een veel lagere advertentiefrequentie opmerken, vooral als u een groot publiek heeft.
In plaats van een doelgroep van 1000 personen zou uw campagne bijvoorbeeld 100.000 mensen kunnen bereiken.
Dit zal de advertentiefrequentie aanzienlijk verminderen. Daarom raad ik aan om de doelgroepgrootte voor elke advertentieset zo dicht mogelijk bij de ideale doelgroepgrootte te houden.
- Bereken de CPM.
U moet weten hoeveel deze advertentievertoningen u gaan kosten nu u een getarget aantal advertentievertoningen heeft.
Om dit te doen, moet u weten hoeveel het kost om uw doelgroep in CPM (kosten per duizend) te bereiken.
De CPM varieert uiteraard afhankelijk van de branche en advertentiedoelstellingen. Pagina-achtige advertentie-CPM’s kosten in het algemeen meer dan videoweergaven, postbetrokkenheid, websiteklikken of websiteconversies, in mijn ervaring.
Als u een websiteconversiecampagne uitvoert (zoals in dit voorbeeld), is een CPM van $ 10 een goed begin.
Als u Page Like-advertenties gebruikt, raad ik u aan een CPM van $ 30-40 te gebruiken, want dat is wat ze kosten, vooral als u zich richt op individuen in de VS.
Er is een vak in de sjabloon waar u de geschatte CPM kunt invoeren. Nogmaals, het zal verschillen afhankelijk van het soort advertentie.
- Bepaal de prijs per advertentieset.
We zijn in de laatste fase van het advertentiebudgetteringsproces beland.
Om erachter te komen hoeveel een advertentieset u gaat kosten, vermenigvuldigt u uw doeladvertentievertoning met de verwachte CPM en deelt u deze door 1.000.
Aan de hand van hetzelfde voorbeeld als hiervoor deel ik 10.000 advertentievertoningen door 1000 en vermenigvuldig ik dit met $ 10. Hierdoor heb ik een saldo van $ 100.
Anders gezegd: met $ 100 kan ik in drie maanden tijd 1.000 leads omzetten in 300 productverkopen. Is dat niet belachelijk? Dat komt omdat ik ipso facto uitging van een conversieratio van 30%.
Dat is veel te hoog om te gebruiken bij het bepalen van een advertentiebudget.
Waarom?
Omdat de werkelijke conversieratio wordt berekend met behulp van een GECOMBINEERDE formule: het percentage mensen dat uw advertentie ziet en erop klikt, vermenigvuldigd met het percentage mensen dat op de advertentie klikt en het product koopt.
De waarheid is dat je een veel lagere conversieratio moet verwachten, ergens tussen de 5 en 10%, omdat niet iedereen die de advertentie bekijkt erop zal klikken.
Je kunt meteen zien dat ik meer leads nodig heb om de lagere WERKELIJKE conversieratio goed te maken, wat meer vertoningen en een grotere uitgaven voor advertentieset betekent.
De geschatte gecombineerde conversieratio is als volgt gesegmenteerd:
In ons voorbeeld verwachtte ik dat 30% van degenen die mijn advertentie bekijken, erop zullen klikken en dat 30% van degenen die erop klikken mijn goederen zullen kopen. Dit komt neer op een gecombineerd succespercentage van 9% (30% * 30%).
En dat heeft grote impact!
- Tel ze allemaal bij elkaar op om de totale kosten van uw marketingcampagne te krijgen.
In dit essay heb ik het advertentiebudget op het niveau van de advertentieset besproken. Omdat Facebook-marketeers advertentiebudgetten moeten berekenen en toewijzen op basis van elke advertentieset, is dit het geval.
Dus, hoe kom je erachter hoeveel geld je nodig hebt voor je hele campagnebudget? Om tot het totale campagnebudget te komen, herhaal je de bovenstaande stappen voor elke advertentieset en tel je alle prijzen bij elkaar op.
We hebben alleen gekeken naar het campagnegebied voor productverkoop (websiteconversie) in ons voorbeeld.
Zoals eerder vermeld, heb je mogelijk drie of meer campagneonderdelen als je een volledige Facebook-verkooptrechter hebt:
- Vind ik leuk op de pagina
- genereren van leads (website conversie doelstelling)
- Productverkoop van leads (doelstelling websiteconversie)
Daarom moet u voor elk doel de volledige procedure herhalen.
Hoe u kunt stoppen met geld verspillen aan Facebook-advertenties
Facebook-marketeers vragen me constant om advies over hoe ze hun advertentiebudget op Facebook kunnen bepalen.
Ik hoop dat dit essay je heeft geholpen om het proces beter te begrijpen.
Het bepalen van een advertentiebudget is niet zo moeilijk als je het in stappen opsplitst, toch?
Omdat u elke dollar die u in het bedrijf uitgeeft, wilt verantwoorden, is een logische, wiskundige benadering noodzakelijk.
Dat maakt managementteams enthousiast!
Als je vragen of feedback hebt, neem dan contact op met onze Facebook bellen.
No comments:
Post a Comment