Live video heeft de Facebook-wereld veroverd sinds de oprichting in april 2016.
Als het gaat om het organisch bereiken van fans, is Facebook Live ongeëvenaard als platform. Omdat live video hoge prioriteit krijgt door het nieuwsfeed-algoritme van Facebook, is het veel waarschijnlijker dat je volgers een van je live video’s bekijken dan alle andere inhoud die je indient.
Daarom is het geen slecht idee om Facebook Live te integreren in uw marketingstrategie voor sociale media.
U weet misschien niet waar u moet beginnen of wat u moet doen. Daarom heb ik een lijst samengesteld met 10 dingen die je moet weten voordat je live gaat op Facebook.
Laat dit feest beginnen.
Voordat je live gaat op Facebook, zijn hier tien dingen die je moet weten.
- Maak een plan.
Hoewel beroemdheden, influencers en grotere merken de macht en populariteit kunnen hebben om Facebook Live te gebruiken voor meer informele doeleinden, zoals het uitzenden van hun omgeving of een paar minuten per keer live gaan om met fans te communiceren, is dat waarschijnlijk niet zo.
Als gevolg hiervan moet u uw inspanningen richten op Live.
Bedenk welk doel je met de video wilt bereiken en of en hoe de uitzending je daarbij zal helpen.
Ga indien mogelijk voor een doel dat gedetailleerder en resultaatgerichter is dan ‘maatschappelijke betrokkenheid’ of ‘merkherkenning’. Hoewel deze functies gunstig zijn, moeten ze als ondergeschikt worden beschouwd aan andere doelstellingen, zoals het genereren van leads of verkoop.
Plan je video met dat doel voor ogen zodra jij en je team een doel hebben gekozen. Het moet worden weerspiegeld in het onderwerp dat u kiest en in de manier waarop u het presenteert.
Als ik bijvoorbeeld een Live-video zou maken voor een fitnesscentrum om de voordelen van persoonlijke training te promoten, zou ik een Live Q&A kunnen doen met een van onze trainers, waarin ik zijn vaardigheden laat zien en kijkers aanspoor om deel te nemen aan een trainingssessie.
- Heb een plan of een doel voor ogen.
Hoewel Facebook Live een nogal spontaan inhoudskanaal is, is het, afhankelijk van het doel van je video, toch een goed idee om op zijn minst een soort overzicht te maken.
Dit gaat hand in hand met een doel voor ogen, want de manier waarop u uw spreekbeurten ordent, moet de live-kijkers naar uw doel leiden – ga niet live om live te gaan!
Een paar maanden geleden hebben mijn collega James en ik een Live-video opgenomen over het gebruik van inhoudsupgrades om leads voor ons verkoopteam te genereren. De manier waarop we de uitzending hadden gepland was een “succes” van het programma, ondanks de gebreken. Het was beknopt en overzichtelijk en liet de verschillende onderdelen van het proces zien, evenals de tools (binnen onze software) die bezoekers zouden kunnen gebruiken om leads voor hun eigen bedrijf te creëren.
De kwaliteit van onze uitzending is enorm verbeterd door een geordend plan te hebben gebaseerd op het doel om de waarde van Wishpond te communiceren en het aantal aanmeldingen te vergroten.
Dat gezegd hebbende, wees niet bang om van het script af te wijken – het is tenslotte Live! Laat je haren los en heb een goede tijd!
- Stel zo’n pre-show samen
Veel van uw potentiële kijkers zullen niet direct aan het begin van uw live video-uitzending verschijnen, zelfs niet nadat u dit heeft aangekondigd.
Daarom wil je een pre-show voorbereiden om het gat te vullen tussen je live-uitzending en het begin van je presentatie (wat dat ook mag zijn).
Kortom, als je live gaat, duik dan niet meteen in het vlees van je inhoud. Ofwel ga 15-20 minuten voor je aangegeven starttijd live zodat mensen kunnen afstemmen wanneer ze een melding krijgen, of begin op tijd, maar ga niet in op je materiaal totdat je een behoorlijk aantal kijkers hebt.
Dit “pre-show” segment kan op verschillende manieren worden gedaan. Als je geen zin hebt om te entertainen, kan een afteltimer worden gebruikt om mensen klaar te zetten en te wachten. Als je met je kijkers wilt communiceren (wat ik aanbeveel), doe dat dan. Heet ze welkom bij het evenement, beantwoord hun vragen en maak ze enthousiast dat het begint.
Dit is ook een goed moment om je kijkers aan te moedigen je video te delen. Houd er rekening mee dat live-uitzendingen een enorme boost krijgen in de plaatsing van nieuwsfeeds, dus als je je fans vraagt om je live-uitzending te delen, kan het natuurlijk helpen om een veel breder publiek te bereiken.
- Interactie met het publiek
Een van de belangrijkste voordelen van Facebook Live is dat je in realtime contact kunt maken met je fans, wat ongeveer zo dicht bij het ontmoeten van hen komt als je kunt krijgen zonder ze daadwerkelijk te ontmoeten.
Hoewel het niet nodig is, raad ik je aan om met enige moeite op opmerkingen en vragen van fans te reageren! Het is een eenvoudige manier om je live-uitzending aantrekkelijker te maken, en het zorgt ervoor dat volgers zich gewaardeerd voelen, wat hen motiveert om te blijven kijken.
Als mensen meedoen, begroet ze dan bij naam aan het begin van je programma. Je hoeft niet met al je kijkers te praten, maar als je ze erkent, worden ze enthousiast voor de volgende uitzending.
Wat betreft vragen, raad ik aan om ze tijdens pauzes in je uitzending te plannen of ze voor het einde te bewaren, in plaats van ze meteen te beantwoorden, wat je uitzendstroom zou kunnen verstoren en het ongeorganiseerd zou laten klinken.
- Maak je livevideo zichtbaar
Een live video is een speciale gelegenheid, en je moet het ook als zodanig behandelen als het om promotie gaat.
Dit betekent dat je er alles aan moet doen om zoveel mogelijk mensen naar de live-uitzending te laten kijken, zelfs als ze deze later kunnen bekijken zodra de herhaling beschikbaar is.
Hier zijn enkele methoden om te garanderen dat uw livevideo zoveel mogelijk mensen bereikt:
- Stuur de volgende e-mail: Een van de voordelen van het hebben van een mailinglijst is dat u in dergelijke situaties contact met hen kunt opnemen! Stuur een week of zo voor je Live-video een eenvoudige nieuwsbrief naar je abonnees, koppel ze aan je Facebook-profiel en laat ze weten wanneer ze je misschien live zien gaan.
- Post op sociale media: Als je een Facebook Live-uitzending doet, is het niet meer dan normaal om daar ook reclame voor te maken. Om mensen eraan te herinneren om af te stemmen, maak je een reeks berichten die de dagen aftellen tot je liveshow.
- Je kunt een aankondiging promoten in de dagen ervoor, ook al kun je een live bericht niet promoten. Hoewel het geen trefzekere aanpak is om mensen te laten kijken wanneer je live gaat, opent het wel de deur voor nieuwe potentiële fans om op af te stemmen.
Ga een paar dagen van tevoren live: doe een snelle live-uitzending om kijkers op de hoogte te stellen dat je de komende dagen live gaat. Hoewel het misschien absurd lijkt, geeft het nieuwsfeed-algoritme van Facebook de voorkeur aan live video, wat betekent dat meer mensen het zullen bekijken. Je kunt mensen ook vragen zich aan te melden voor Live-meldingen voor je pagina, zodat ze worden gewaarschuwd wanneer je de volgende keer live gaat (en in de toekomst).
- Houd dagelijks bij wat je tot nu toe hebt gedaan.
Mensen kunnen op elk moment tijdens de uitzending meedoen aan Live Video’s.
Het is geweldig omdat mensen niet de juiste stappen hoeven te nemen; ze kunnen er gewoon in springen zodra ze het in hun nieuwsfeed zien.
Aan de andere kant kan het als contentprovider moeilijk zijn omdat laatkomers misschien niet begrijpen wat je zegt.
Als gevolg hiervan is het van cruciaal belang dat u oogst waar u het tijdens het gesprek over hebt gehad. Je kunt zo nu en dan dingen zeggen als “als je je nu pas bij ons voegt, hebben we het over [recap]” gehad. Dit houdt kijkers vast die anders zouden stoppen omdat ze niet begrijpen wat je zegt.
- Inspecteer uw hardware
Er is niets erger dan dat je audio of video uitvalt in het midden van een live-uitzending, of je uitzending terugkijkt en alles wazig ziet of je kunt niets horen.
Gelukkig kun je al deze problemen gemakkelijk voorkomen!
Doe wat werk om uw installatie zo goed mogelijk te krijgen voordat u deze nogmaals controleert. Streef naar goede kwaliteit en betrouwbaarheid: een iPhone 7+ camera is misschien beter dan de webcam op je MacBook uit 2012, maar hij heeft ook een grotere kans om dood te gaan tijdens het streamen.
Kies ook een effen achtergrond – heldere, effen gekleurde achtergronden presteren goed (zie hieronder). Als je de kans hebt, voer dan een oefendoorloop uit met al je hardware om ervoor te zorgen dat alles in orde is.
Hier is wat meer snelle audiovisuele begeleiding:
- Zorg dat je onderwerpen goed belicht zijn, zodat je niet twee silhouetten op een overbelichte achtergrond krijgt. Gebruik indien nodig wat meer verlichting.
- Alles draait om het geluid: Serieus. Mensen kunnen omgaan met 360p-video (herinner je je 2008? ), maar ze zullen gaan als ze je niet kunnen horen. Dat kan ik je verzekeren. Neem indien mogelijk uw audio op met een externe microfoon (zoals een USB-condensatormicrofoon) in plaats van met de ingebouwde microfoon van uw laptop.
- Investeer in een statief: je wilt dat je video zo stabiel mogelijk is, tenzij je een evenement live streamt. Gelukkig kan een statief dit gemakkelijk aan.
- Gebruik uitzendsoftware van een externe provider
Er is een techniek om een Facebook Live-video te streamen zonder echt het leven te zijn, hoewel ik het niet goedkeur of promoot.
Zonder al te veel in detail te treden, kun je met Facebook een externe tool gebruiken, zoals Open Broadcasting Software, om Live naar je pagina (OBS) uit te zenden. Omdat OBS video en audio van verschillende bronnen kan streamen, kunt u de software mogelijk gebruiken om een vooraf opgenomen video uit te zenden naar Facebook Live, zoals Tesla deed in het onderstaande voorbeeld.
Als je je video’s voorzichtig wilt wijzigen voordat ze live gaan, kunnen uitzendoplossingen van derden, zoals OBS, helpen. Voeg overlays toe (zoals logo’s of afbeeldingen, zoals hieronder te zien), of als u er niet zeker van bent dat u het in deze situaties bij de eerste poging goed zult doen.
Dat gezegd hebbende, splits je video niet en stream geen professioneel geproduceerde video alsof het leven is; je kijkers zullen het merken en ze zullen het niet waarderen.
- Moedig kijkers aan zich aan te melden voor livemeldingen.
Als je van een livevideo een belangrijk onderdeel van je marketingplan voor sociale media wilt maken, wil je dat zoveel mogelijk mensen naar je uitzendingen kunnen kijken.
Je fans ertoe brengen Live-waarschuwingen in te schakelen is een manier om de kans te vergroten dat ze zullen afstemmen. Dit werd eerder in de tekst vermeld, maar het is belangrijk genoeg om een eigen paragraaf te rechtvaardigen.
Ik zou een bericht of afbeelding maken met de volgende informatie en deze misschien opnemen in je Facebook Live-aankondigingsmail.
Dit is wat uw publiek zou moeten doen:
- Ga op een desktop of mobiel apparaat naar je pagina.
- Klik onder je omslagfoto op de knop ‘Meldingen’.
- Het potloodpictogram kiezen in het vervolgkeuzemenu met de tekst ‘voorkeuren bewerken’
- Meldingen inschakelen voor ‘Alle live berichten’ onder ‘Live video’s’
Dat is alles! Het is heel eenvoudig en je hebt nu het extra voordeel dat je je fans elke keer dat je live gaat op de hoogte stelt.
Dit verhoogt ook de productiviteit van toekomstige Live-uitzendingen, en je kijkers hoeven het maar één keer te doen (hoewel ik deze informatie in elke Live-aankondiging zou opnemen voor nieuwe volgers of degenen die het nog niet hebben gedaan).
- Heb een call-to-action (CTA) of een vraag toegevoegd.
Voeg ten slotte een call-to-action toe aan uw live-uitzending. Dit is de strategie die je de grootste kans geeft op snel rendement op Facebook Live.
Voeg een ‘vraag’ toe aan het einde van je video (of sporadisch er doorheen) om kijkers naar je uiteindelijke doel te leiden, of het nu je e-commercesite is om ze het product te laten kopen dat je in de video uitlicht, of een verkoop pagina om ze een gesprek te laten plannen.
Het gebruik van OBS (of vergelijkbare software) om het als een overlay op je uitzending te plaatsen, is een geweldige manier om dit te doen zonder het constant naar voren te hoeven brengen tijdens je video. Maak het discreet genoeg zodat je video de belangrijkste focus van de uitzending blijft, maar toch zichtbaar en aanlokkelijk genoeg zodat kijkers actie ondernemen.
Zorg er in ieder geval voor dat je kijkers een mechanisme biedt om op een of andere manier te converteren – geloof me, een verkoop of demo aansturen vanuit een marketingplan voor sociale media is een geweldig gevoel.
Om het tot een goed einde te brengen
Daarmee eindigt onze lijst met tien geweldige tips en strategieën om te verkennen tijdens het maken van je volgende Facebook Live-video. Hopelijk heb je wat nieuwe kennis opgedaan over dit snelgroeiende videoformaat! Neem voor meer informatie contact op met onze Facebook bellen.
No comments:
Post a Comment